En sur gubbe

Jag har inte en blekaste aning om när och av vem uttrycket myntades av, men det är sagt att bra uttryck gör sig dåliga i text. Jag skriver ändå. Att introducera sig kan vara en trevlig sak; jag är en sur, 80-årig gubbe i en 17-årings kropp. Människor runt omkring mig uppfattar mig som pessimist och tråkig, men jag pratar om mig själv som realist. Jag hyser förakt över naivitet och dess verkan på människor som tyvärr fått sin hjärna besmyckat med detta naiva förhållningssätt till omgivningen. Missförstå mig inte, jag älskar människor. Jag har en tanke om att människor, i synnerhet ungdomar, lever på moln och föreställer sig någon sorts konstruktion som tas i uttryck i sorglösa handlingar. Konstruktionen om att problem löser sig själva, att det är någon person i min omgivning som krattar gången där jag skall gå, dekorerar den med förtjusande rosor och ställer en fin ask chokladpraliner i slutet av gången. Så är det inte. Det finns inte någon som kommer göra det för dig, det är du som på knä skall ligga i gruset och lägga allt tillrätta. Det är också du som med tiden väljer vad som skall stå i i väntan på dig där i slutet på gången. Jag nämnde i någon rad ovan ”sorglösa handlingar”. Dessa handlingar betyder ingalunda att dem är just sorglösa, tvärtom. En besynnerligt stor del av ungdomar, tänker jag mig handlar utan några konsekvensresonemang, man gör ett försök att ”leva i nuet” och väljer att endast ha en framförhållning på fem minuter. Detta tycker jag är sorgligt. Det är ofrånkomligen så att man (grov generalisering), oavsett vilken sida av myntet som ligger uppåt så kommer alltid det realistiska förhållningssättet springa i mål först. För att nämna ett annat uttryck som myntats; ”Man behöver inte nödvändigtvis göra misstag för att förstå vad man istället skall göra nästa gång scenariot inträffar.” Som jag tolkar resonemanget, så behöver vi som ungdomar inte göra misstag för att lära oss av dem. Om jag använder mig av en kritisk blick gentemot ett eventuellt misstag i ett visst rum så ökar sannolikheten markant att jag kan undvika detta misstag. Exempel; fest. Om jag är medveten om att jag har åtagit mig någonting på söndagen, dagen efter festen, så borde jag också rimligtvis resonera kring hur mycket alkohol jag skall förtära för att minimalisera risken för en mindre bra prestation i åtagandet dagen därefter. Förlöjliga inte din kapabilitet att tänka. Det finns specifika ledord för vår generation i en tid som denna som är flitigt använda; ansvar, målmedvetenhet och intelligens. Det finns en anledning till att dessa ord är ledord, välj att förhåll dig till dem, tillämpa dem i den kritiska granskningen av dig och utvinn tio kilo mer självinsikt. Gardera dig genom att inte försöka dig på att leva i nuet, för problem som då och då säger hej kommer till stor del vara ditt val. Våga vara selektiv, det bringar i allra flesta fall någonting positivt. Ha en god framförhållning och resonera kring risker. Planera, men inte så att grannarna kan ställa klockan efter dina promenader. I ljuset av vissa funderingar blir utfallet i skuggan en 80-årig, sur gubbe i en 17-årings kropp. Med vänliga hälsningar. En tråkig jävel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0